Indicatorii autismului
Autismul este o tulburare de dezvoltare de origine neurobiologică, care afectează modul în care o persoană interacționează cu ceilalți și experimentează realitatea înconjurătoare. Copiii cu tulburări din spectrul autismului pot fi diferiți unii de alții. Un copil poate avea doar câteva caracteristici, în timp ce un altul ar putea avea mai multe. Pe parcursul primului an de viață, monitorizarea comportamentului copilului este deosebit de importantă pentru identificarea eventualelor semne timpurii ale autismului, cum ar fi stabilirea contactului vizual, manifestarea gestuală și vocală a bucuriei atunci când aude vocea mamei, zâmbetul ca răspuns la zâmbet etc. Studiile arată că o intervenție comportamentală timpurie poate îmbunătăți foarte mult abilitățile sociale, de învățare și de comunicare a copiilor suspectați de autism.
Semne precoce ale autismului
Nu ezitați să consultați medicul pediatru dacă micuțul prezintă câteva sau mai multe semne din aria comunicării sau a comportamentului prezentate mai jos.
Indicatorii comunicării sociale asociati cu autismul
- Nu utilizează contactul vizual pentru a atrage atenția cuiva ( de exemplu, nu se uită la un părinte și apoi la o gustare pentru a arata ce vrea);
- Nu răspunde în mod constant la nume;
- Nu zâmbește la persoanele care îl îngrijesc, deși i se zâmbește sau este gâdilat;
- Nu folosește gesturi pe cont propriu (nu își ia la revedere fără să i se spună sau fără să vadă gestul cu mâna la altcineva);
- Nu prezintă interes pentru alți copii;
- Nu se angajează în jocuri de rol (nu poate pretinde că este altcineva);
- Nu înțelege instrucțiuni simple („arată-mi pisica”);
- Repetă ce aude la ceilalți sau la televizor (dacă îl întrebi dacă mai vrea cireșe, el va răspunde ca un ecou „mai vrea cireșe”);
- Nu împărtășește experiențe cu ceilalți și nu indică obiecte pentru a le arata celor din jur;
- Nu vorbește până la vârsta de 16 luni, iar pană la 24 de luni nu realizează propoziții cu semnificație, doar repetitive.
Indicatori ai comportamentului asociati cu autismul
- Copilul dezvoltă interese intense față de anumite obiecte pe care le utilizează stereotip (se va juca doar cu anumite mașini ore în șir sau se va juca la întrerupător: stinge și aprinde lumina în mod repetat);
- Interacționează cu jucăriile și obiectele într-un mod unilateral și repetitiv, și nu într-un sens mai larg pentru care sunt destinate (rotirea roților unei mașini de jucărie sau alinierea mașinuțelor sau a obiectelor asemănătoare);
- Este foarte interesat de obiecte sau activități neobișnuite (vizionarea unei anumite reclame publicitare, canalele de scurgere de la baie, obiecte metalice);
- Este extrem de sensibil la schimbarea rutinelor; anumite activități trebuie desfășurate în același mod de fiecare dată (modalitatea de adormire, ora de masă și respectarea locului pe scaune; unii copii își doresc să se plimbe în fiecare zi cu același autobuz, etc);
- Repetă anumite mișcări ale corpului sau chiar concepe unele neobișnuite, cum ar fi mersul pe vârfuri, imitarea zborului unei păsări;
- Are o sensibilitate crescută la experiențele senzoriale (este deranjat cu ușurință de anumite sunete sau va mânca numai alimente cu o anumită textură);
- Caută stimularea senzorială (freacă obiecte de gură sau de față, este interesat de obiecte care vibrează, cum ar fi mașinile de spălat).